Bra grej!

P3 guld tar bort könskategorierna från sina priser

Det kan tyckas vara en petitess. En fix-idée, som drivits bara för själva krånglandets skull. Det tycker inte jag att det är, jag tycker det är ett skitbra initiativ. Om både bästa kvinnliga och bästa manliga får pris blir det ju många fler priser, och flera får uppskattning för vad de gör. Det är väl trevligt? Trevligt och trevligt, ja, det kanske det är, men vad är det som säger att kvinnor och män inte kan bli bedömda på samma sätt i en musiktävling? (Hur man nu objektivt kommer fram till vem som är bäst i musik är väl en hel fråga i sig, men det är inte en fråga som jag tänker försöka reda ut.) Jag tror att alla människor i första hand vill bli sedda för vad de är, vilka de är som individer och vad de åstakommer. Jag är Jag. Jag är visserligen kvinna, men det är bara ett fysiskt attribut.
Summan av kardemumman är alltså att män och kvinnor ska bedömmas likvärdigt, även om det bara gäller så banala områden som musiktävlingar. Way to go P3 Guld. Hoppas att Grammisgalan och Guldbagge-galan och alla andra galor som brukar följa varandra som en epedemi i början av det nya året också inser hur gammeldags bedömning med kön som utgångspunkt är!

Kommentarer
Postat av: Sheida

Men ellen... då blir ju galorna typ hälften så långa ju... halva nöjet försvinner ju... =S

2008-11-04 @ 00:15:44
Postat av: Maja

Mycket bra graj!

2008-11-04 @ 11:50:16
Postat av: Ida

Haha Sheida, det är ett sätt att se på det. Men jag håller med Ellen!

2008-11-04 @ 19:15:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0