Någonstans i intervallet stark irritation och fullt raseri...

... är där jag befinner mig då jag läser vissa av kommentarerna till den artikel som igår publicerades i Uppsala Nya Tidning. I artikeln berättas att fem kvinnor blev avhysta från Fyrishov när de badade. Anledningen var att de var att de badade topless. Så som män alltid gör. [ ... ]
Det som drar mig betydligt närmre sinnelaget fullt raseri kommer i mitten av artikeln. En likadan aktion utfördes hösten 2007, då av två kvinnor. Fallet blev jämO anmält - och avskrivet. Anledningen var att om syftet är att värna om anständighet får man behandla män och kvinnor olika enligt lagen. Det vill säga om traditionen och de socialt accepterade oskrivna reglerna om hur man ska betee sig säger att män och kvinnor ska vara och betee sig olika så får man enligt lagen behandla män och kvinnor olika. Om traditionen säger att män och kvinnor ska vara och betee sig olika så får man särbehandla/ diskriminera/ förtrycka människor baserat på deras könstillhörighet. Jo, men det verkar rimligare än att ifråga sätta de normer om anständighet som finns. (Jag behöver väl inte påpeka att det här är helt absurt och att jag var ironisk?)

Kommentarer
Postat av: nériberiberi

Man blir ju inte annat än trött på människor. Och jag kan fortfarande inte förstå varför bröst är så sexualiserade. Dom är väl till för att vara mjölkpåsar? Ett nyttigare och billigare alternativ till Milko och Arla. Eller? Så trodde jag att det var iaf.

2008-11-12 @ 16:03:56
URL: http://oestnaes.devote.se
Postat av: Ted

Jag är för sociala roller. (Trots att jag absolut inte har något emot damer utan kläder.)

Tänk vilket kaos om alla skulle tappa sina sociala roller. Som en uniform massa. Kul att bygga med LEGO om det bara finns en sorts bit i en färg?

Jämställdhet kan vi ha, men vi kan inte förneka våra olikheter.

Självklart är Svenskarna i känsligaste laget dock. Det är egentligen bara sorgliga människor utan något annat vettigt för sig, än att låtsas engagerade, som reagerar om någon badar topless.

2008-11-14 @ 21:08:44
Postat av: bloggarinnan

Ey Ted :)

Jag är inte riktigt på det klara med vad du menar med att du är för sociala roller, men visst är det väl så att det känns ganska tryggt om alla har sin roll i grupp. Man vet var man har folk och man vet hur man ska 'förhålla sig till varandra'. Låter kanske torftigt, men jag tror det ändå att det är lite så. Det problematiska tycker jag är om ens sociala roll ska styras av ens kön och inte ens personlighet. Jag tror att det skulle vara ännu roligare att bygga med LEGO än om det bara fanns rosa och blått, om du förstår vad jag menar. Visst är män och kvinnor olika, det tror jag också. Men vi får inte vara så rädda för att tänka utanför stereotyperna - det finns alltför mycket som inte passar i de ramarna.

Peace out kompis

2008-11-15 @ 03:12:17
URL: http://noellen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0