Tenta dag 7 - sista dagen

Pappa ringde idag eftersom han hade hört att jag tänkte strunta i att lämna in tentan. Han tyckte inte det var en särskilt bra idé och förde fram lite konstruktiva förslag och tänkvärda punkter.
Jag: Men pappa jag har ingen källa på det... vad ska jag hänvisa till? Är det verkligen så det ligger till?
Pappa: Det kan du kolla om det stämmer på wikipedia och sen hänvisa till dina böcker på nåt bra sätt.
J: Brukar de inte kolla sånt?
P: *tystnad* ... Förhoppningsvis har de väl läst de där böckerna så de har koll på vad som står där..
J: Så länge det verkar rimligt då kanske...
Fotnot: Pappa undervisar på Högskolan Dalarnas  turimslinje...

Nytt mod, nytt försök till tenta. Anja; jag har btw fyllt i lite ord på min tankekarta, och färg. Den är ruskigt fin nu. Jag har också gjort typ 20 till men jag vet inte vart de tar mig egentligen, det står ju bara sånt jag redan vet. Var är den nya omvälvande tenta-problemlösande faktan? Mina böcker? Min slutledningsförmåga?

Dagens bummer; Att böckerna inte finns i Word-format så man kan trycka ctrl+b (betyder sök för er som inte läste datakunskap A obligatoriskt på gymnasiet). Jag ser oändliga möjligheter..
USA... vad är grejen med det landet egentligen ctrl+b: USA och du får upp allt som står om USA.

Nog med tentaångest. Snart kommer kanske pappa ringa igen. Dags att ta mig själv i kragen igen.
Peace out

Kommentarer
Postat av: Teddi

Ähum ... Om man har Office på engelska så är CTRL + B fetstilt text. CTRL + F är det som gäller här. Som i webbläsarna. Vad står B för i svenska versionen egentligen? F som i "Find" skall det vara.

2008-11-28 @ 23:35:08
Postat av: Ellen

I hear ya Teddi.. Jag har också en version där CTRL + F ger denna önskade version, jag har dock ett starkt minne av att CTRL + B i den svenska versionen ger motsvarande effekt och jag tänkte ge mina läsare chansen att testa detta (och förutsatte att de hade en svensk version). Min teori är att F i den svenska versionen står för FET stil och eftersom F:et därmet blev upptaget för funktionen "Find" tog de B:et. Ett sidbyte helt enkelt. (Knappen S för "sök" är som du vet upptagen för Spara som är detsamma i den engelska versionen "save". Varför man inte tog H som i hitta vet jag inget om.)

Peace out!

2008-12-02 @ 20:59:48
URL: http://noellen.blogg.se/
Postat av: Ellen

Teddi!

Min teori är som följer; CTRL F i svenskan är FET stil dvs det som CTRL B står för i den engelska versionen. Man gjorde helt enkelt ett sidbyte! Att använda CTRL S (för "sök") är som bekant upptaget av spara funktionen.. Varför man inte använta H som i hitta är mig ovisst. (Jag kan inte testa vad som händer om man tar CTRL H eftersom jag har samma version som dig, jag tänkte dock knyta an till de läsare som sitter med en svensk version som vill testa att jag inte sitter här och ljuger som vanligt.)

Peace out! :D

2008-12-02 @ 21:05:30
URL: http://noellen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0