Att inte bli lämnad ifred

Jag är periodare. Musik liksom blåser förbi mig. Vissa låtar fastnar i mitt hår, tränger sig in i mitt huvud, ringer i mina öron. Ringer, ringer och ringer tills öronen till slut börjar blöda och man hatar dem. Ingen gillar att ha låtar på hjärnan ofrivilligt lite för länge.

Här vill jag förresten ta tillfället i akt och ge ett litet tips som min kloka vän Anja en gång gav mig. Om du har en riktigt dryg låt som fastnat på hjärnan; börja sjung Hansons klassiker Mmmbop. Det spelar ingen roll om man gillar den eller inte (även om det senare inte är något reellt alternativ...) det är ändå en riktigt catchy melodi som också vill gnaga sönder alla andra tankar du försöker tänka. Resultatet blir att melodierna liksom tar ut varandra och din hjärna blir befriad från alla frustrerande låtar som fastnat (Om du inte har någon slags galen remixar-hjärna som lyckas kombinera två jobbiga låtar. Hör gärna av dig om hur du lyckas lösa det i så fall.)

Man skulle kunna likna låtar som dröjer sig kvar för länge vid människor på ens efterfest. Till en början kan det vara riktigt trevligt. Alla är härliga, roliga och man har kul tillsammans. När du framåt småtimmarna kommit dem riktigt nära genom alkoholens uppriktighetinser du att du kan känna dig fullkomligt bekväm i deras sällskap. De själar du inte riktigt gillade har redan gått hem, de kanske till och med stannade kvar på klubben för du insåg redan från början att det skulle nog inte funka i längden. Det var kanske bara nån som var alldeles för full och ändå bara skulle ha spytt i vasken och sedan däckat i din säng. Problemet kommer när gästerna stannar lite för länge, även de trevliga. Visst det var skitkul i början, men när du börjar bli bakis och övertrött känns det inte okej längre. 'Vännerna' tycks för fulla, fula och dryga och lämnar de dig aldrig i fred så du får sova och försöka glömma att du ska städa upp deras skit när du vaknar kanske du börjar hata dem. Det blir för mycket! Men.., har du tur, så var du inte så full att du har glömt att det faktiskt var jävligt roligt också. Och då kanske ni kan göra om det om ett par månader. Det behövs bara lite tid att läka såren i öronen först.

Kommentarer
Postat av: Ted

Hm ... Vad händer om man har just den låten på hjärnan, som Anja föreslår? Måste vara som att dividera med noll.

2008-10-21 @ 21:24:37
Postat av: Anonym

Om man har just den låten på hjärnan som Anja föreslår..? Eh tja-a du, det händer väl just ingenting. Men jag förstår inte problemet eller frågan. ;)

2008-10-21 @ 23:37:58
Postat av: Maja

Jag brukar sjung den gamla 90-tals klassikern Blue, du vet " I have a blue house with a blue window.... I'm blue dabedi dabedaj" hahaha funkar också. Undra vad man ska sjunga för att gästerna ska gå?

2008-10-22 @ 09:12:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0